"To, co ukryte" Laura Lippman  

Posted by Inblanco in


Amber rozpoczął nową serię: "Kryminał z klasą" i przyznaję im rację, że dzieło Lippman klasę posiada. Na półce czeka kolejna powieść wydana w tym cyklu i mam teraz już całkiem spore wymagania, co do tego drugiego tytułu.

W pewne letnie popołudnie dwie jedenastoletnie dziewczynki zostają wyproszone z przyjęcia urodzinowego ich koleżanki. Gdy zmierzają do domu wybierają trasę dotąd im nieznaną. Ten wybór spowoduje, że diametralnie zmieni się życie kilku osób. A Alice i Ronnie spędzą 7 lat w zamknięciu za zamordowanie niemowlęcia. Gdy kończy się im wyrok i młode kobiety wracają do domu, koszmar znowu się zaczyna. Znikają kolejne dzieci. Czy Alice i Ronnie mają z tym coś wspólnego?

Niby jest tutaj wszystko jak w każdej porządnej powieści kryminalnej. Jest zbrodnia, jest przestępca i są stróże prawa. Ale mimo trzymającej w napięciu fabuły, nie jest najważniejsze kto TO zrobił. Ważniejsze jest, jak i dlaczego zachowują się ludzie związani z tymi wydarzeniami. I powiem, że rzadko mi się zdarza nie lubić w jednej powieści aż tylu osób. Lippamn bez ogródek opisała "marność" natury ludzkiej: drobne grzeszki, egoizm, obłuda, snobizm, brak empatii czy taktu chociażby. Sympatię czułam jedynie do dwójki gliniarzy, stworzonych trochę wg archetypu: ona młoda i "głupia", on stary wyga, co to zjadł zęby w policji.

Brudny świat, brudna zbrodnia (bardzo nie chciałam, aby Lippman opisała scenę zabójstwa Olivii, wydawało mi się, że z taką makabrą nie mam ochoty się mierzyć... a czy opisała? ... nie powiem!) dopadnięcie złoczyńcy i w zasadzie brak poczucia sprawiedliwości.
Mnie autorka zaskoczyła ostatnimi scenami: nie tego się spodziewałam. Zwiodła mnie. Ten wybuch emocji nad basenem...

A okładka rzeczywiście koszmarna ;)

-4/6

This entry was posted on 2.7.08 at środa, lipca 02, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

9 komentarze

Anonimowy  

Sprawdzę to, co napisałaś, bo też mam ten kryminał na półce;)

2 lipca 2008 19:45
Anonimowy  

Uwielbiam kryminały, więc czuję się mocno zaintrygowana :) A jaki jest kolejny tom serii? ;)

2 lipca 2008 19:49
Anonimowy  

Jestem ciekawa tego kryminału. Postanowiłam jednak czytać w kolejności,a pierwszym z serii był "Inspektor Diamond i śmierć w jeziorze", toteż w połowie tego własnie kryminalu jestem. Ale seria zapowiada sie na ciekawą i faktycznie z klasą.

2 lipca 2008 20:12
Anonimowy  

kusił mnie w księgarni, jednak się nie zdecydowałam...a tu widzę, że może szkoda...

3 lipca 2008 09:25

Pokaż mi jedną ładną okładkę made by Amber ;)

3 lipca 2008 11:45

Nutto - moim zdaniem, ta książka to całkiem niezła robota, więc nie daj książce długo czekać ;)

Annie - pierwszy wyszedł "Inspektor Diamond i śmierć w jeziorze" a teraz zapowiadają "Dobrego złodzieja przewodnik po Paryżu"

Szamanko - na Diamona już się cieszę :)

Chiaro - nie jest to powieść wybitna, ale w swoim gatunku naprawdę przyzwoita. Raczej warto ... ;)

Zosik - to zadanie z tych niemożliwych, prawda? ;)))

3 lipca 2008 14:09
Anonimowy  

Dziękuję :) Tytuły dopisane do magicznego notesiku z lekturami ;)

5 lipca 2008 12:07
Anonimowy  

Ja już też się zachwycałam tą książką, cieszę się, że zdobywa powodzenie:) "Detektyw Diamond" i na mojej półce czeka, i to już dośc długo niestety. A okładkę ma nawet minimalnie lepszą. Za to właśnie skończyłam książkę o jeszcze chyba gorszej kładce;0 Pokażę u siebie wkrótce;)

6 lipca 2008 17:26

Padmo - też mi się wydaje, że Diamond już nieco lepiej im się wydał... Zastanawiający jest gust* osób z Amberu:)

*są gusta i gusta? to chyba jednak wszystkiego nie tłumaczy :P

6 lipca 2008 20:25

Prześlij komentarz